Zand in de salesmachine?

De omzet moet omhoog. Huidige verkoopresultaten leunen (te) zwaar op de groep bestaande klanten waardoor stabiliteit en continuïteit van je bedrijf in gevaar komt. De verkoop functioneert, maar door de waan van de dag heb je onvoldoende grip op de output en zijn zaken als een omzetprognose moeilijk te maken. Een verkoopplan ontbreekt en structuur en overzicht in je verkoop zijn onvoldoende om meer salesimpact te creëren. Groeiambities zijn er zeker, maar moet nog omgezet worden in actie.

Maar niet alleen de verkoopresultaten stemmen je ontevreden, ook vind je het lastig om in contact te komen met potentiële klanten. De vraag: “Wie is eigenlijk mijn ideale klant?” en “Waar vind ik ze en hoe overtuig ik ze om mijn product of dienst te kopen?” zijn onderwerpen waarop je het antwoord wilt vinden. Je voert verkoopgesprekken, maar te vaak blijft het bij een goed gesprek of krijg je ze niet meer te pakken na het versturen van een offerte. Je vraagt jezelf wel eens af of je meer uit je verkoopgesprekken kan halen, helemaal nu die regelmatig digitaal plaatsvinden. Telefonische acquisitie is lastig en via LinkedIn ontstaan er mondjesmaat wel eens interessante contacten.

 

Klantcontact en relaties leggen geeft je wel veel energie en plezier in je werk. De geluiden dat de toekomst van sales en marketing snel veranderd zijn je ter ore gekomen maar hoe dit praktisch te implementeren is een puzzel die je graag wilt leggen. Bovendien, als directeur of eigenaar zou je graag meer tijd willen vrijmaken om met sales bezig te zijn.

Kortom, er moet iets gebeuren dat structureel meer omzet oplevert, de salesimpact versterkt en rust in de tent oplevert.

 

SalesEngines zet je sales in de juiste versnelling

We helpen MKB bedrijven die actief zijn in de ICT, maakindustrie en zakelijke dienstverlening met het vergroten van hun salesimpact zodat ze klaar zijn voor de toekomst. Dat doen we door het professionaliseren  van hun salesorganisatie, van strategieontwikkeling tot de praktijk van morgen, gericht op omzetgroei. Denk daarbij aan het formuleren van salesstrategieën, ontwikkelen van verkoopcompetenties, inrichten van salesprocessen en aanschaf & inrichting van de juiste salestools. Daarbij is nadrukkelijk aandacht voor het verbinden van sales en marketing. Praktisch, persoonlijk en resultaatgericht vormen de kern, vooral door te doen. Afhankelijk van de situatie of klantvraag wordt de aanpak bepaald. Dat kan zijn door middel van een analyse-, advies- en implementatietraject, trainen van vaardigheden of verkoopcoaching on the job. De DRS methode wordt in alle disciplines ingezet als leidraad.

 

Jacco Bijker is oprichter en eigenaar van SalesEngines. Samen met een team van experts helpen we klanten bij het verbeteren van hun verkoopresultaten.

Gratis tips en advies

(On)regelmatig tips, advies en inhoud over verkoop ontvangen? Het enige risico dat je neemt is dat je meer gaat verkopen.

Vul hieronder je gegevens in.

Scroll naar boven
× Hoe kan ik je helpen?